Vår i sidhuvudet

Den mall som lagts upp för oss hemsidesredaktörer i Naturskyddsföreningens kretsar innehåller som synes en stor fet bild för siduvudet.

Varför inte använda den till att vara lite aktuell. Jag har i dag rensat ut de bilder som användes där förut och ersatt med nytagna vårbilder. Utom Arnes bild på mosippan, blomman som inte bara är en vårblomma utan också vår blomma. Den blommar inte än även om våren är tidig, men det dröjer inte länge innan de håriga knopparna börjar sträcka sig uppåt.

Dagens bilder är från Broby äng och trädgården.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Den nedfallna asken med gångar av askbastborre hade torkat sedan sist och såg så här fin ut.

OLYMPUS DIGITAL CAMERABlåsippan stack upp ur fjolårslöven lite här och där.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Hasseln blommar. Till vänster i bilden finns ett par hanhängen. De innehåller en mängd hanblommor vilka har ståndare som producerar miljoner pollenkorn. Om man slår på ett hänge yr det ett moln av pollen omkring det. De ska ut och resa med vindens hjälp och förhoppningsvis träffa en honblomma.
Till höger i bilden finns den lilla röda honblomman. Det som sticker ut är det klibbiga och flikiga pistillmärket. Där ska pollenkorn fastna, gro och växa ner till fröämnet där befruktningen sker. Sedan ska en fin hasselnöt mogna fram på höstkanten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAHemma i trädgården blommar snödropparna för fullt.

Uppdatering 14 mars
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Sju stycken rådjur gick och betade bland fjolårsgräset på trädan. Inte så svårt att förstå varför de gör en tur på natten bland husen där det finns färska tulpanblad och krokusar i rabatterna.

/Sture H.