Gallabergsbäcken

På kvällen 9 maj gjorde vi en vandring längs Gallabergsbäcken upp till Gallabergssjön. Bäcken rinner i en biotopskyddad dalgång sydväst om Vretstorp och efter ordentligt regnande senaste dagarna var mossorna svällande och nästan självlysande gröna. Vattnet rann friskt i bäcken medan regnet hade upphört och ersatts av svalt och lätt molnigt väder.

P1150171pvibEfter en kort vandring kom vi till Tima brunn där vi kunde dricka av det klara källvattnet som rinner upp ur marken.

P1150174pvibVi vandrar vidare längs bäcken som slingrar sig fram i sin dalgång.

P1150181pvibVandringen gick upp och ner längs sidorna i dalgången.

P1150182pHär hade ett antal vindfällda granar lämnats för den biologiska mångfaldens skull och blivit ett inslag av levande död ved i dalgången.

P1150184pEn bäver hade dämt upp ett parti av bäcken, men hans damm hade avlägsnats och lämnat efter sig ett parti död skog.

Stitched_001pvibVid den spegelblanka Gallabergssjön smakade matsäcken bra och vi kunde beundra en storlom som dök ute i sjön och kom upp på ett oväntat ställe efter varje dyk.
(Klicka på bilden för en större version)